Cas d’èxit Casa Pepe: “El tracte del programa Incorpora és genial; l’acompanyament també, i els resultats en són la millor mostra!”

La Nicole Mitrugno, tècnica Incorpora d’Actua, cooperativa d'iniciativa social; el José Sánchez Cortés i l’Elina Aksakova, propietaris de Casa Pepe, i l’Helena Julià, tècnica del Punt de Formació Incorpora.

Avui coneixem la història del restaurant Casa Pepe al costat del programa Incorpora. De la mà del seu gerent i propietari, el José Sánchez, fem un repàs del camí recorregut, on una relació fluida, la voluntat de millorar les seves polítiques de responsabilitat social corporativa i la bona sintonia entre les parts implicades han fet un paper clau en aquest cas d’èxit.

Feia anys que el restaurant Casa Pepe, situat a Coma-ruga (Tarragona), coneixia Actua, cooperativa d’iniciativa social, i que cooperava amb l'entitat Incorpora de diferents maneres. “Col·laboràvem amb Actua amb altres projectes que tenien, i ens agradava la seva manera de treballar”, comença explicant el José. Per aquest motiu, quan van descobrir l'existència del programa Incorpora de la Fundació ”la Caixa” a través de l’entitat, no van dubtar a buscar la manera òptima de col·laborar amb ell i, d'aquesta manera, potenciar el seu vessant com a empresa amb compromís social

Així explica el gerent els seus inicis de col·laboració amb la iniciativa laboral de la Fundació ”la Caixa”: “Vam començar participant en un dels cursos dels Punts de Formació Incorpora (PFI) que feien d’Indústria Alimentària. Nosaltres ens vam encarregar d’impartir la part tècnica de la formació sobre el producte fresc. D'aquesta manera, vam poder donar a l’alumnat les taules necessàries per saber arranjar-se millor, i coneixements perquè poguessin tenir una mínima formació en aquest aspecte”. Prèviament a la seva col·laboració amb els cursos de PFI, el gerent explica que ells mateixos preparaven els joves que no tenien formació prèvia, però que això “a vegades funcionava, i a vegades no”.

Aquest aprenentatge dins de l’empresa ha estat molt útil per a les persones en risc d'exclusió social, ja que alguns d'ells van aconseguir una feina a Casa Pepe de forma casi immediata. “Les persones que participen en aquests cursos tenen tantes ganes d’aprendre i trobar una feina, que no és d’estranyar que siguin treballadors amb una gran capacitat d'escolta i compromís”, puntualitza el José. A més, el gerent aclareix que, en aquest aspecte, són una de les empreses col·laboradores del programa Incorpora que acull alumnes en pràctiques no laborals. “És precisament durant aquestes pràctiques on podem veure realment la implicació de les persones: últimament han estat tot un èxit!”, concreta.

Així mateix, el José explica que la incorporació d’usuaris Incorpora qualificats i preparats per al lloc de treball també els ajuda en la seva expansió de negoci, i així ho argumenta: “El fet que en aquest últim curs de formació hàgim pogut contractar dues persones ens ajuda a poder obrir nous locals. Si s'expandeix l'equip, es pot pensar en expandir el negoci. I si a sobre l’equip hi està implicat, és treballador i té aquesta capacitat d’aprenentatge constant, molt millor!”.

Una relació constant per impulsar la responsabilitat social corporativa de Casa Pepe

El José explica que la relació amb les professionals d’Actua, cooperativa d’iniciativa social, ha estat excel·lent: “No puc dir res dolent”. Afegeix, a més, que les tècniques sempre han estat molt atentes amb la seva empresa i han mostrat molta proactivitat a l'hora de col·laborar i buscar la manera d'aconseguir els resultats que el grup de restauració volia assolir.

Tot i això, el gerent és conscient que la feina de la iniciativa de la Fundació ”la Caixa” no només ajuda les empreses, sinó que també representa un paper molt important a la inserció de persones en risc d'exclusió social. “Mentre el programa Incorpora cobreix les necessitats de les persones que cerquen feina, gran part d’elles procedents de col·lectius vulnerables, nosaltres cobrim les nostres necessitats de personal. Si a això li sumes una bona coordinació, seguiment i enteniment, és fantàstic!”, resumeix.

A més, també posa en valor la comunicació constant i propera per ambdues parts de tot el procés: “Sempre que hem necessitat resoldre algun dubte, no hem dubtat a fer-nos una trucada, una visita... sempre hem sabut que hi havia algú a l'altre costat per ajudar-nos”. De la mateixa manera, el José creu que aquest acompanyament també el reben els usuaris del programa Incorpora: “El mateix succeeix amb les persones que acollim en pràctiques no laborals. Arriben a Casa Pepe sabent on van i què s’espera d’ells, ja que han rebut aquest acompanyament previ”.

Finalment, també destaca els bons resultats que han aconseguit obtenir de forma conjunta amb el programa Incorpora i recorda que la forma de treballar dels dos ha estat un dels secrets del seu èxit. “El tracte rebut pel programa Incorpora és genial, l’acompanyament també, i els resultats en són la millor mostra!”, conclou.

Casa Pepe i el programa Incorpora, un equip en pro de la inserció laboral

Després d'aquest temps col·laborant amb el programa Incorpora, el gerent de Casa Pepe declara que han aconseguit conèixer “persones polivalents que han encaixat en el nostre equip, persones compromeses. La millor mostra d’això és que avui en dia encara treballen amb nosaltres”.

Quan li preguntem al José sobre la seva forma de treballar en equip, contesta: “A Casa Pepe sempre optem per crear un bon ambient de feina, on tots aprenem de tots i, sobretot, ens respectem”. Tot i això, també confessa que no tots els usuaris del programa Incorpora han acabat formant part de la plantilla habitual de Casa Pepe, tot i estar-hi qualificats i amb ganes de treballar. “L’hostaleria és dura i, per això mateix, hi ha gent que no hi ha acabat d’encaixar, tot i tenir voluntat”.