15 interns del programa Reincorpora del Centre Penitenciari de Múrcia duen a terme una jornada sobre les relacions tòxiques

El programa Reincorpora és una iniciativa impulsada per la Fundació ”la Caixa” i desenvolupada en col·laboració amb el Ministeri de l’Interior a través de l’Entitat Estatal Treball Penitenciari i Formació per a l’Ocupació. El seu objectiu és oferir itineraris d’inserció sociolaboral a persones privades de llibertat i brindar-les, així, l’oportunitat de lluitar per un futur diferent.

La metodologia d’intervenció EPYCO, que es desenvolupa en el programa Reincorpora dels establiments penitenciaris de la província de Múrcia, posa el focus d’atenció en l’entrenament personal i competencial de les persones privades de llibertat per potenciar la seva tornada a la convivència en societat i a la inserció laboral.

En aquest context, l’Associació Colectivo Paréntesis en col·laboració amb els professionals de l’equip EPYCO del centre penitenciari de Múrcia han organitzat una jornada sota el nom Relacions tòxiques <> Relacions sanes, que ha estat presentada per 15 usuaris del programa Reincorpora.

La Mayte Ballesta, tècnica Reincorpora de l’Associació Colectivo Paréntesis, ha estat la responsable d’impulsar que els usuaris Reincorpora fossin els qui gestionessin íntegrament aquesta jornada perquè poguessin sumar al seu itinerari de reinserció social un Servei a la Comunitat en el qual les víctimes de violència de gènere són les protagonistes.

Aquesta és la segona vegada que s’organitza aquesta jornada en la qual, a més, s’ha comptat amb l’experiència i orientació dels mestres del centre, així com del Servei de Prevenció i Atenció Integral a Víctimes d’Agressions i/o Abusos Sexuals (CAVAX).

La preparació prèvia: un punt clau per a les persones privades de llibertat

Amb l’objectiu de poder dur a terme amb èxit aquesta jornada, es van organitzar unes sessions de preparació prèvies. En concret, quatre amb l’equip del Centre Penitenciari i sis amb les participants del programa Reincorpora.

Aquesta fase ha estat especialment rellevant per als interns del Centre Penitenciari de Múrcia, ja que molts d’ells havien manifestat sentir-se nerviosos pel fet d’haver de parlar en públic, especialment, tractant un tema tan delicat.

A la jornada van assistir al voltant de 150 persones privades de llibertat del centre penitenciari, tot i que, indirectament, va arribar a tota la institució d’una manera o una altra, a causa de l’envergadura de l’esdeveniment. Malgrat haver suposat tot un repte que finalment han superat amb èxit, hi ha una cosa que ha satisfet els participants del programa Reincorpora en dedicar tant de temps i esforços a una activitat per a la comunitat amb un objectiu clar: visibilitzar i conscienciar sobre la violència de gènere i les relacions tòxiques.

Una jornada per reflexionar sobre les relacions tòxiques i les víctimes de violència de gènere

Tot i que gran part de la jornada ha estat dirigida pels usuaris del programa Reincorpora, també hi han intervingut de forma puntual els professionals de l’Equip EPYCO del Centre Penitenciari de Múrcia. Durant el desenvolupament de l’activitat, es van tractar temes com ara l’origen del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, les relacions tòxiques, algunes representacions en forma de cançó, poema o conte, i reflexions dels participants interns sobre com establir i mantenir una relació sana.

Finalment, l’acte va concloure amb paraules d’agraïment als assistents, així com amb l’entrega d’uns diplomes als usuaris del programa Reincorpora per reconèixer-los la seva labor en un dia tan especial.