Noves tecnologies i acompanyament personalitzat, les claus de la inserció laboral de l’Olga

L’Olga a les instal·lacions de la Fundació Marianao.

El que tenen en comú el programa Incorpora i els seus usuaris és la capacitat d’adaptar-se a les necessitats de cada moment. Per això, amb l’arribada de la pandèmia, els professionals del programa d’inserció laboral de la Fundació ”la Caixa” de seguida es van posar en marxa per ajustar el programa a les noves demandes de les persones en risc d’exclusió social. Entre moltes altres mesures, els itineraris sociolaborals a distància han estat una constant de les entitats Incorpora per millorar l’ocupabilitat dels col·lectius vulnerables. Avui coneixem el cas particular de l’Olga, una usuària que ha aconseguit trobar feina malgrat les restriccions de mobilitat i que, de la mà de la Fundació Marianao, avui ha reconduït la seva vida laboral.

L’Olga va conèixer el programa Incorpora gràcies a la seva filla fa més de sis anys: “Ella feia tallers a la Fundació Marianao i, quan estava buscant feina, em va parlar del programa Incorpora i m’hi vaig inscriure perquè m’acompanyessin en el procés de recerca de feina”, comença explicant la usuària.

Després d’arribar a l’entitat del Grup Incorpora Barcelona, van estudiar el seu perfil, experiència i preferències per veure quin camí havia d’agafar el seu itinerari sociolaboral. El primer va ser actualitzar el seu currículum: “A més, em van orientar laboralment i em van acompanyar en el procés de recerca de feina en tot moment”.

Després d’aquesta primera fase inicial, a l’Olga li van recomanar fer un curs d’auxiliar de comerç dins d’un dels Punts de Formació Incorpora. “Em va obrir l’oportunitat d’integrar-me al mercat laboral. En acabar la formació, vaig fer les pràctiques no laborals en una empresa i, més endavant, em van contractar.”

La inserció laboral en temps de pandèmia

L’Olga també ens relata que abans de la pandèmia anava un cop per setmana de forma presencial a la Fundació Marianao: “Amb la pandèmia, això ha canviat. Ara la fundació ens envia les ofertes dels sectors on ens interessa treballar a través del mòbil i un formulari adjunt amb la descripció detallada de l’oferta. Això té avantatges, com, per exemple, rebre diàriament ofertes de treball al mòbil, la rapidesa i la comoditat de respondre i inscriure’s a les ofertes directament des de qualsevol lloc. Tanmateix, també hi trobo algun inconvenient, com, per exemple, la manca de proximitat i el contacte amb les persones”.

El testimoni de l’Olga se suma a altres usuaris de la Fundació Marianao que han transmès a les professionals de l’entitat que la nova metodologia adaptada els és més còmoda i més fàcil que abans. “Ningú no ha tingut problemes per adaptar-se a la nova metodologia i la majoria de persones en risc d’exclusió social pensen que reben el mateix suport amb aquest canvi”, aclareixen des de l’entitat.

Formació i orientació laboral amb una meta clara: una ocupació

El que més destaca l’Olga del seu pas pel programa Incorpora és que en tot moment s’ha sentit acompanyada. “Les professionals Incorpora m’han ajudat moltíssim a trobar feina i, per això, els estic molt agraïda”, aclareix. A més, la usuària comenta que la irrupció de la pandèmia no ha afectat gens en la seva relació amb Incorpora: “He tingut el mateix nivell de suport de l’equip de tècniques abans que després de la pandèmia. M’he sentit igual d’acompanyada i assessorada en tot moment”.

Així, durant els mesos de pandèmia s’ha orientat l’Olga cap a sectors on hi hagués necessitat de personal i oportunitats de feina. Per això, la usuària explica: “He aconseguit diverses insercions en diferents empreses gràcies al curs que vaig fer al Punt de Formació Incorpora que gestiona la Fundació Marianao”.

Ara l’Olga està feliç amb la seva nova situació i així resumeix el seu pas pel programa Incorpora: “Estic encantada, no podria haver estat en un lloc millor. Sempre m’han ajudat en tot, m’han acompanyat en el meu procés de recerca de feina i sempre m’han fet un seguiment molt proper”.

Després de tot aquest esforç per part de l’Olga i l’acompanyament del projecte d’inserció laboral, avui pot dir que té feina: “Estic contenta a l’empresa on treballo, tinc horaris de tarda estables i la relació amb el meu equip és bona. De vegades acabo una mica cansada perquè he de fer molt d’esforç físic, però en general estic molt satisfeta”, conclou.